SANAT VE MİMARİDE İTHAL MODERNİZMİN SONUÇLARI: SAİNT PETERSBURG

Authors

  • ÜMİT ŞENGEL Sakarya University of Applied Sciences
  • YÜCEL ÖZTÜRK

DOI:

https://doi.org/10.47333/modernizm.2023.93

Keywords:

Modernizm, Rus Modernizmi, Rus Edebiyatı, Saint Petersburg

Abstract

Öz

Tarihte bir toplumda meydana gelen sosyal gelişmelerin çok boyutlu bir arka plana sahip olduğu bilinmektedir. Bu gelişmeler çok yönlü, tarihsel geçmişi olan, ciddi bir toplumsal hafızayı içeren ve ortaya çıktığı toplumun kodlarından beslenen gelişmelerdir. Bu bakımdan tüm yönleriyle bir topluma özgü olma özelliği gösterirler. Gelişmenin ortaya çıktığı toplumun dışındaki toplumların bu gelişmeleri birebir veya benzer standartlarla kendi toplumlarında uygulamaları beklenenin aksine sonuçların ortaya çıkmasına neden olabilir. Bu bilgiler ışığında; çalışmada batıyla özdeşlemiş bir toplumsal gelişme olan sanatta modernizmin Rusya’da ortaya çıkış hikâyesi ve bunun sonuçlarının irdelenmesi amaçlanmaktadır. Kurum ve yapısının tümüyle batıyı örnek alan ve büyük oranda kentlerin (Moskova-Petersburg) sembolik mücadelesini yansıtan Rusya modernizminin başarısız bir girişim süreci olarak kaldığı ifade edilebilir. Çünkü modernizm sürecinin sonunda tekrar geleneksel yapının ve Moskova’nın baskın olmaya başladığı bir süreç yaşanmıştır. Rusya’da modernizm (kent) inşa edilirken, bu kavramın tüm dinamikleriyle bir toplumda hayat bulan yapısı göz ardı edilmiştir. Bu çalışmanın sonuçları, Rus halkının zaman içerisinde Batı’dan ithal edilen modernizme karşı kollektif bir hareket geliştirdiğini ve hareketin ortaya çıkmasında edebiyatçıların ve romanın önemli bir rol oynadığını da ortaya koymaktadır.

Published

2023-07-31

How to Cite

ŞENGEL, ÜMİT, & ÖZTÜRK, Y. (2023). SANAT VE MİMARİDE İTHAL MODERNİZMİN SONUÇLARI: SAİNT PETERSBURG. JOURNAL OF MODERNISM AND POSTMODERNISM STUDIES (JOMOPS), 4(1). https://doi.org/10.47333/modernizm.2023.93

Issue

Section

ARTICLES