MODERNLİK-DİNDARLIK İKİLİĞİNİ YENİDEN DÜŞÜNMEK: “KADIN DİNDARLIĞI”
DOI:
https://doi.org/10.47333/modernizm.2020165085Keywords:
Modernite, Din, Dindarlık, Kadın DindarlığıAbstract
Moderniteyle ilgili en tartışmalı konulardan biri belki de dinin toplum ve birey için ifade ettiği anlamın sınırlarına ilişkindir. Modernleşme pek çok alanda geçmişten farklılaşmayla karakterize olur; feodal toplumun kurumsal ve gündelik ilişkilerinin temeli olan din de bu farklılaşma alanlarından biridir. Modernite öncesinde dinin kaynaklık ettiği düşünme, eylemde bulunma, toplumsal örgütlenme, siyasi meşruiyet vb. biçimlerin yerini, rasyonel kaynaklı biçimlerin alacağı düşüncesi, özellikle 19. yüzyıl sosyal bilimler alanında kabul görmekteydi. Ancak bu kuramlar bile moderniteyle birlikte, dinî alanda gerçekleşmekte olan farklılaşmayı, dinin mutlak anlamda yok olması olarak görmemişlerdi. Günümüzün din kaynaklı sorunları bile, modernleşme sürecinde dinin oynadığı rolün “özel alana ait” ya da “kişisel tercih meselesi” şeklinde tanımlanabilecek kadar basit olmadığını gösteriyor. Dahası, bu durum “Batı-Doğu”, “gelişmiş-azgelişmiş”, “geleneksel-modern” gibi farazi ikilikleri de aşıyor. Bu fazlasıyla indirgemeci genellemelerin aksine, farklı sosyal ve kültürel koşullara sahip toplumlarda dinin içeriği, anlamı, etki alanı gibi pek çok faktör de farklılık göstermektedir. Hem dinin kamusal ve özel alanda başat bir referans olmaya devam ettiği hem de daha ziyade özel alanda etkin olduğu toplumlarda, dinî ve dünyevi alanların birbirini içerebildiği, dönüştürebildiği ya da yeniden üretebildiği görülmektedir. Dolayısıyla, “modern” ve “dindar” şeklinde salt bir karşıtlığın olduğunu söylemek zordur. Elbette Batı toplumlarının -kendi aralarında dahi özdeş olmayan- gelişme deneyimleriyle birlikte, dinin rasyonalite karşısında birtakım tavizler verdiği ve bir anlamda seküler bir içerik kazandığı da söylenebilir; fakat dinin kazandığı bu içeriğin onu daha etkisiz ve önemsiz bir konuma yerleştirdiğini söylemek zordur. Aksine bu sayede din, çok daha akışkan ve nüfuzlu bir niteliğe kavuşmuş olabilir. Toplumsal cinsiyete ilişkin din ve modernite temelli içselleştirmeler de bu karşılıklı ilişkiden payını almıştır: kadınlara modernite ve din tarafından yüklenen anlamlar, dindar kadınlar tarafından hem farklı şekillerde içselleştirilmekte hem de sorgulanmaktadır. Hem modernitenin “modern kadın” dayatmasından, hem de dinin “dindar kadın” dayatmasından, yani her ikisinin de ataerkil yapısından rahatsızlık duyan kadınlar, dinî alandaki değişimlerin baş aktörleri arasında yer alırken modernitenin sunduğu imkânlardan da yararlanmak istiyor, modern toplumu karakterize eden kadın haklarını talep ediyorlar. Böylece modernite ve dindarlık ilişkisi, ikisinin birbirine yaklaşıp uzaklaşmalarıyla dinamizm kazanan bir süreç olarak belirginleşiyor. Bu çalışmada da modernlik ve dindarlık arasındaki, karşıtlığı aşan karmaşık ilişki, Müslümanlık özelinde ele alınmış, modernlik ve dindarlığa dinamizm katan, ikisi arasındaki diyalektik ilişkiyi etkileyen olgulardan biri olarak “kadın dindarlığı”na ilişkin teorik bir tartışma sunulmuştur.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles submitted to the Journal of Modernism and Postmodernism Studies to be evaluated for publication should not be previously published in any publication. In case the articles are accepted for publication, all publication rights belong to the Journal of Modernism and Postmodernism Studies. Author (s) must send the Copyright Transfer Form if their manuscript is accepted for publication in the Journal of Modernism and Postmodernism Studies. The author (s) should sign this form with a wet signature and upload it in the file upload section.
Although the Journal of Modernism and Postmodernism Studies takes the transfer of the publishing rights from the authors, it reserves the following rights:
- Patent rights.
- All unregistered rights other than copyright
- The right to reproduce the work for their own purposes, provided that they do not sell.· The right of the author to use all or part of the work in her/his own book and other academic works, provided that the source is indicated.